Feb 032018
 

Den 10e upplagan av Karlstad 6 timmars. gick idag. Vi var i Våxnäshallen. Det var lite osäkert veckan innan eftersom taket var skadat av snöfallet. Men en besiktning gav klartecken.

Igår kunde jag svårligen gå på foten. Min gamla sena i foten hade huggit till dagen innan. Men nu på morgonen när jag fått på stödet runt vristen och testat med inneskorna så bestämde jag mig för start. Hoppades att foten skulle hålla till marandistansen.

Vi träffade Ove, Annica, Jennifer och Paula redan igår för middag. Innan start fick Annica och två till en unik tröja. De har deltagit i alla 10 upplagorna av Karlstad 6h inomhus.

Jag tog det lugnt med foten och joggade i drygt 6 min/Km. Jag undviker att trampa av med vaderna för att foten ska hålla så länge som möjligt. På det sättet får jag ingen spänst i steget och därmed ingen återfjädring. Det blir lite muskellöpning av det hela.

Det går enormt bra de första två timmarna. Foten håller och jag njuter av löpningen. Vid 2,5 tim är jag förstås trött men det går bra. Vid 3 timmar har jag sänkt farten. Kan inte hålla tempot uppe. Det har inget med energi eller skador att göra, jag är helt enkelt inte hård nog i kroppen. Är urdåligt tränad. Men det går bra och känns bra fram till 4 timmar.

Det börjar bli problematiskt i olika delar av foten. Jag springer inte normalt och efter 4 timmar är det uppenbart. Nu fokuserar jag på att komma in på marathondistansen.

Klarande maran på 5.06.42 tim.

Ulla hade en annan resa idag. Hon har tränat väldigt bra i januari. 36 pass på 31  dagar. Det är mest spinning, core och flex. Inte så mycket löpning. Hon är urstark i kroppen. Efter tre timmar har hon klarat halvmaran men inser att hon är för trött för att klara nästa 21 Km på 3 timmar. Fötterna gillade inte det här. Ulla började bli le på detta. När jag slutade efter 5.06 tim så slutade Ulla också. 34640 meter.

Annica och Jennifer promenerade och fick ihop mer än 18 Km.

Vi är båda nöjda med det vi gjort men vi skulle båda ha velat komma längre. Men det får bli nästa gång. Vi behöver träna mer löpning.